tisdag 11 mars 2008

Tisdag eftermiddag

Farmor berättar:
Först åkte vi till Rasbo, till en dam som har massor med utklädnings- och teaterkläder. Där kan man hyra till maskerad om man vill. Vi skulle fota till Görans 70-årstackkort. Eftersom Karin var drottning av Danmark på festen så tänkte vi hitta på något att konkurrera med. Det var en härlig affär, otroligt fina hattar och klänningar. Inte i min storlek. 300 kr kostade det att hyra. Emilia hade nog velat botanisera men damen var lite orolig för barnfingrar. Det var inte så konstigt eftersom det var otroligt fina grejor, o vilka hattar.

Fotade Emilia i en "frukthatt". Sedan hittade hon en kattmask som man fick köpa och en klia sig påryggenpinne med ljud. Farfar investerade.

När vi gick ut från huset med kläder, kom det en katt. Emilia har otrolig hand med katter, hon satte sig under ett fruktträd i trädgården och katten kom till henne. Det tog en hel del tid att komma därifrån, katten följde oss till bilen. Han hade gärna hoppat med in i bilen.

Så var det dags för danskurs (först mellanmål i bilen). Man får inte vara med och titta på när de dansar. Men idag hade jag kameran med och fick en kort dispens. Jag blev utkörd eftersom jag hade svårt att gå därifrån. Emilia deltog verkligen med liv och lust. Försökte ta några foton, men alla var alltid i rörels. Jag blev imponerad av hur duktiga de var. Emilia njöt verkligen av sina hopsa-steg och flög runt i lokalen.

Vi, Emilia och jag hade en kontrovers. Verkar som att hon tycker det blir lång-tråkigt ibland, och måste provocera. Hon beskyllde mig för att förstört ögon-fransarna på kattmasken när jag höll i den. Jag sa: OK jag går ut ur bilen och tar en promenad, tills du lugnat ner dig. Hon var väldigt upprörd över hur jag kunde göra så, förstöra ögonfransarna. När jag kom tillbaka var det lugnt igen, Göran satt ju kvar i bilen.

Om hon nu har lärt sig ett nytt sätt att lösa problem, nämligen lämna platsen, så är det jag som har inspirerat.

Vid pennan, farmor Iréne

Inga kommentarer: