fredag 14 september 2007

Farmors resa - DUBLIN

Ja, nu är jag tillbaka i regniga Svedala igen. I Dublin var det minsann varmt och skönt (15-18 grader). Ni vill väl förstås veta vad jag har gjort. Voliá:

Söndag: Avresa till Dublin från Västerås vid lunchtid. Det var ingen bra tid att åka ur matsynpunkt tyckte mamma. Men jag fick i mig lite bröd, chips och godis till lunch. Det står man sig länge på, ialla fall en hel flygresa. Efter två och en halv timmas flygresa kom vi fram. Det blev en taxi till huset vi skulle bo i för de andra var ute och åkte någonstans. Men farfar verkade lite orolig över hur vi skulle komma dit eller nåt, han ringde minst fem gånger när vi var på flygplatsen. Telia kan tacka honom..han är en föredömlig kund! Väl framme vid huset packade vi upp och sedan mötte vi resten av "The Greenwall family". Gissa vad. ...Farfar hade kört på en stillastående mur med hyrbilen. Tänk att det finns sådana i Dublin också, alltså föremål som står i hans väg och inte flyttar på sig när han skall fram. Jag vill minnas att han har kört på en stillastående UL buss hemma i Svedala en gång. Vi gick in till "byn" och åt middag på The bloody stream.

Måndag: Efter en rejäl frukost tog vi tåget till Dublin. Det var som ett pendeltåg. Resan tog väl 20 minuter innan vi var framme. Då hoppade vi på en turistbuss och åkte på en tur genom staden och slutdestinationen för oss var Phoenix Zoo. Där spenderade vi ett par timmar och såg djur som elefanter, apor, röda pandor, ormar, krokodiler, fåglar, tigrar, 4-H djur och många fler djur som jag inte kan räkna upp. På kvällen åt vi farmors födelsedagsmiddag på en fiskrestaurang. Jag var mycket besviken eftersom maten smakade illa och det var en vuxenrestaurang. Men mamma mutade mig med chokladknapper och humöret vände snabbt. Det var tur att jag lyckades hälla ut hälften av alla 60 knappar på restauranggolvet. Annars hade jag väl varit klarvaken till två :). Medan vi sedan väntade på taxibilarna som skulle ta oss hem busade jag med Ellen och Samuel. Pappa Ulric ledsnade till slut och röt till: Nu lugnar ni ner er. Jag blev verkligen paff och bara tittade på honom med stora ögon.

Tisdag: 1 tredjedel av "The Greenwalls" åkte hem efter frukosten. Farmor, farfar, mamma, pappa och jag åkte in till Dublin igen. Vi besökte en pub, knatade runt och tittade på lite sevärdheter, letade efter ett museum, tittade på en pojke som jonglerade med brinnande facklor och cyklade på en jättestor cykel. Farmor tyckte han var jättebra. Han pussade nämligen henne rätt på munnen. Farfar muttrade något som var svårt att höra. Efter det blev det lite Emilia shopping och ytterligare ett pubbesök innan vi åkte hem. Maten denna dag var till fördel för mig. Lunch: Mac Donalds. Middag: Italiensk restaurang. Fördelar med den var att man fick en pysselbok, man fick rita på den vita pappersduken, man fick maten snabbt och man fick en glasstrut efter maten och en liten klubba.

Onsdag: Dublin igen...Vi besökte Dublins äldsta pub, vi gick på en utställning som handlade om vikingar, vi åt god lunch, vi åkte Viking Splash tour, åt italienskt igen och lekte på en lekplats.

Torsdag: Shopping i Howth, lek på lekplasten och lunch på The bloody stream. Sen bar det iväg till flygplatsen. Bye bye Dublin! Tack snälla framor för att jag fick följa med!

Inga kommentarer: