fredag 21 november 2008

Thank god it is friday

Fredag=fredagsmys.
Men det var ju inte vilket fredgsmys som helst. Jag hade ju en celeber gäst på besök, handdockan Rosalinda!

Mamma och jag startade fredagseftermiddagen med att åka till Storvretas mest rånade butik: Konsum. Tre gånger har den blivit rånad under den tiden vi har bott i Storvreta. Rosalinda och jag hjälpte till att plocka ner både nyttiga och onyttiga varor i den lilla gröna korgen. Pappa Fegge var tyvärr inte hemma när vi rullade in på garageuppfarten men vår gäst fick hälsa på våra katter Maja och Tyson. Båda två skötte sig trots att Rosalinda är en mus. Annrs gillar våra katter att fånga möss.

När vi kom hem satte vi Rosalinda på prov. Konsten "att tända en brasa" är ett spännande äventyr hemma hos oss. Det kan sluta hur som helst. Pappa är nummer 1 på att tända en brasa. Han klarar till och med av att tända en brasa i sömnen. Min mamma har däremot vissa problem. Hennes nödlösning är att ta på sig mer kläder. Rosalinda hjälpte till att lägga in ved i bras kassetten och det sista hon gjorde var att lägga dit den lilla vita fuskpåsen. Mamma tände brasan eftersom vi är för små för att hålla i tändstickor. Inom några minuter var det en fin brasa som sprakade. Vi slapp att ta på oss extra kläder den här gången. Bra jobbat Rosalinda.

Medan mamma lagade middagen gjorde jag iordning Rosalindas säng. Min docksäng fick stå till tjänst den här gången. Kan ni tänka er, Rosalinda provade sin nya säng iförd i en lånad pyjamas och hon somnade faktiskt. Vi väckte inte henne för vi tyckte att det skulle vara skönt att få äta i lugn och ro. Dessutom skulle Rosalinda få vara uppe lite längre ikväll så en middagslur tyckte vi var passande.

Efter middagen startade fredagsmyset. Mamma, Rosalinda, Dinglis (min favorit) och jag satte oss i det uppvärmda tv-rummet med våra godsaker. Vi hade köpt ostbågar till Rosalinda som hon fick knapra på. En riktig mysig tjejkväll blev det med tv tittande, godisätande och vi avslutade kvällen med ett spel såklart! Tack för idag kompis!

Inga kommentarer: