torsdag 25 december 2008

Julafton 2 (24 december)

När jag vaknade så sprang jag genast till min julstrumpa. Paketet var för stort för att ligga i Tigers gap men det stod brevid. Min pappa förde ytterligare en traditon med sig förutom julstäd. Det var ett Sverigepussel som bestod av 125 bitar. Med en tår i ögat öppnade jag sista luckorna i mina julkalendrar. Mamma och pappa var ganska lättade eftersom jag har vaknat lite för tidigt varje morgon. Jag har varit så ivrig att öppna kalendrarna trots att jag har somnat väldigt sent. Det har rubbat mina föräldrars sömn!

Nåväl, det blev en lugn förmiddag med förberedelser inför den stora julfesten. Dukning, lägga upp godis, klappar under granen och annat pyssel. Alla gäster kom till oss vid tre-tiden. Då tittade vi på Kalle Anka och hans vänner. Jag har hört att det var julaftons höjdpunkt att titta på Kalle och hans vänner, näst efter julklappsutdelningen. Nu är vi barn fullmatade och bortskämda med Disney Channel, Toon Disney och Cartoon. Kalle blir mest en förströlse, ett uppsamlingsheat innan tomten kommer!

När Kalle Anka var slut bultade det på dörren. Där ute stod tomten och inne hos mig räknade jag in allihopa. Ingen saknades men tomten stod innanför dörren????!!! Julklappar fick jag i mängder. Ibland finns det fördelar att vara ett ensam barn - många julklappar och inga syskonbråk.

Vi intog en stort julbord efter julklappsutdelningen och hann även med att spela sällskapsspel. Ubbe blev introducerad i den hetsiga spelvärlden med Grönvalls. Det var en sak vi glömde bort: Dansa runt julgranen!

Jag somnade nöjd och belåten strax efter tolv. Om och om sa jag att det var den bästa julaftonen någonsin!

Inga kommentarer: